WRC - Rajd Niemiec: zwycięstwo Tanaka, Kajetanowicz trzeci w WRC 2!

  • Data publikacji: 26.08.2019, 16:30

Estoński kierowca po raz piąty w bieżącej kampanii stanął na najwyższym stopniu podium. Rajd Niemiec został zdominowany przez Toyotę, gdyż na kolejnych pozycjach uplasowali się inni reprezentanci tego zespołu. Drugi był Kris Meeke (+20.8), zaś trzeci Jari-Matti Latvala ze stratą 36 sekund do Tanaka. Kajetan Kajetanowicz ukończył rywalizację na podium WRC 2, tracąc do drugiego w tej kategorii Marijana Griebela zaledwie trzy sekundy.

 

Rywalizacja w ramach tegorocznego Rajdu Niemiec toczyła się na nawierzchni asfaltowej. Zawody składały się z trzech etapów. Kierowcy musieli zmierzyć się z dziewiętnastoma odcinkami specjalnymi. W imprezie uczestniczyła tylko jedna polska załoga - Kajetan Kajetanowicz wspierany przez swojego pilota Macieja Szczepaniaka.

 

Zwycięstwo w czwartkowym odcinku specjalnym zapisał na swoim koncie Ott Tanak, zostając tym samym pierwszym liderem Rajdu Niemiec. Kierowca Toyoty wyprzedził Daniego Sordo (+0.8) oraz Sebastiena Ogiera (+0.9). W kategorii WRC 2 Pro najszybszy był Kalle Rovanpera. Kajetan Kajetanowicz w WRC 2 został sklasyfikowany na trzeciej pozycji, ze stratą 0,6 sekundy do najlepszego w tej klasyfikacji Fabiana Kreima.

 

W piątek załogi miały do pokonania sześć odcinków specjalnych. Thierry Neuville rozpoczął rywalizację od zwycięstwa na OS2. Kolejne dwie próby padły łupem Otta Tanaka. Po porannej pętli kierowca Toyoty miał 1,5 sekundy przewagi nad Belgiem. Trzeci był Sebastien Ogier (+2.4). Kajetanowicz w WRC 2 okupował szóstą lokatę, ze stratą blisko czterdziestu sekund do najlepszego Stephane'a Lefebvre'a. Układ sił w czołówce na popołudniowej pętli był identyczny jak o poranku. Na początek najlepszy czas Neuville'a, zaś później dwa kolejne oesowe triumfy Tanaka. Reprezentant Toyoty był liderem Rajdu Niemiec po I etapie zawodów, jednak jego przewaga nad Neuvillem wynosiła tylko 2,8 sekundy. Trzeci był Ogier (+22.1). Kajetan Kajetanowicz pozostawał na szóstym miejscu, tracąc do Lefebvre'a już ponad minutę (+1:06.6). W kategorii WRC 2 Pro nadal stawce przewodził Rovanpera.

 

Sobotni etap Rajdu Niemiec składał się z ośmiu prób. Dobry start zaliczył Dani Sordo. Hiszpan legitymował się najlepszym czasem na OS8. Pecha miał Rovanpera. Fin stracił panowanie nad swoim samochodem, po czym wyleciał z trasy, grzebiąc swoje szanse na końcowe zwycięstwo w WRC 2 Pro. Przebudził się Ott Tanak. Estończyk wygrał OS9. Odpowiedź Neuville'a była natychmiastowa. Kierowca Hyundaia był najszybszy podczas OS10 oraz OS11. W międzyczasie z walki o czołowe lokaty w WRC 2 na skutek wypadku odpadł Stephane Lefebvre. Po pierwszym przejeździe Tanak nadal był na pierwszym miejscu w generalce, nieco zwiększając swoją przewagę nad Neuvillem do pięciu sekund. Sebastien Ogier pozostawał na trzeciej pozycji, ale ze sporą stratą do lidera, przekraczającą pół minuty. Kajetan Kajetanowicz awansował z szóstej na czwartą lokatę w WRC 2. Polak jechał równo, nie popełniał błędów i potrafił wykorzystać problemy swoich konkurentów. Cieszynianin tracił do nowego lidera tej kategorii - Fabiana Kreima 48,9 sekundy. Na pechu Rovanpery z kolei skorzystał Jan Kopecky, obejmując prowadzenie w WRC 2 Pro. 

 

Drugą sobotnią pętlę znakomicie rozpoczął Ott Tanak. Kierowca z Estonii popisywał się najlepszymi rezultatami na OS13 oraz OS14. W sporych tarapatach znalazł się Thierry Neuville. Belg na trzynastej próbie przebił oponę w swoim samochodzie, wskutek czego odpadł z rywalizacji o końcowy triumf w Rajdzie Niemiec. Tymczasem Jari-Matti Latvala był najlepszy na kolejnym przejeździe (OS14), natomiast na koniec II etapu zawodów najszybciej pojechał Kris Meeke. Kłopoty nie ominęły także Sebastiena Ogiera. Aktualny mistrz świata złapał kapcia na OS15, co kosztowało go spadek w klasyfikacji generalnej z czwartej na ósmą pozycję. Szanse Francuza na walkę o podium zmalały niemal do zera. Ott Tanak przed ostatnim dniem zmagań był w bardzo komfortowej sytuacji. Pewnie przewodził stawce, z bardzo dużą przewagą nad Krisem Meeke (+32.4). Trzeci był Latvala (+41.8). Kajetanowicz awansował na trzecie miejsce w WRC 2. Polak za kierownicą Volkswagena Polo GTI R5 zredukował swoją stratę do Kreima (+25,4). W klasyfikacji WRC 2 Pro nadal ton rywalizacji nadawał Jan Kopecky.

 

Ostatni dzień rywalizacji w ramach tegorocznego Rajdu Niemiec przewidywał pokonanie przez zawodników czterech odcinków specjalnych. Znakomicie spisywał się Thierry Neuville. Kierowca Hyundaia osiągał najlepszy czas na trzech próbach (OS16, OS18 oraz OS19). Ponadto jedno oesowe zwycięstwo na swoim koncie zapisał Jari-Matti Latvala. Mimo, że Ott Tanak w niedzielę nie błyszczał, to bez kłopotów utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej do końca zawodów. Kierowca Toyoty na mecie miał przeszło 20 sekund przewagi nad drugim Krisem Meeke. Podium uzupełnił Latvala, tracąc na mecie do triumfatora imprezy równe 36 sekund. Czwarta pozycja przypadła Daniemu Sordo (+46.6). Czołową piątkę uzupełnił Thierry Neuville (+58.5). Aktualny mistrz świata - Sebastien Ogier ostatecznie został sklasyfikowany dopiero na ósmym miejscu (+1:56.3). W kategorii WRC 2 najlepszy okazał się Fabian Kreim. Kajetan Kajetanowicz zajął wysokie, trzecie miejsce (+21.5), ustępując drugiemu Marijanowi Griebelowi zaledwie o trzy sekundy. Z kolei w klasyfikacji WRC 2 Pro zwycięstwo na swoim koncie zapisał Jan Kopecky.

 

PEŁNE WYNIKI RAJDU NIEMIEC

 

W klasyfikacji generalnej sezonu 2019 WRC prowadzi Tanak. Estończyk ma 33 punkty przewagi nad drugim Neuvillem oraz 40 nad trzecim Ogierem. Wśród producentów na czele znajduje się Hyundai, mając 8 "oczek" zapasu nad Toyotą. W kategorii WRC 2 liderem jest Nikołaj Griazin. Kajetan Kajetanowicz okupuje piątą lokatę, tracąc do Rosjanina 25 punktów. W klasyfikacji WRC 2 Pro na czele znajduje się Kalle Rovanpera. Niebiorący udziału w Rajdzie Niemiec Łukasz Pieniążek jest czwarty - 77 "oczek" za liderem. 

 

KLASYFIKACJA GENERALNA ZAWODNIKÓW, PILOTÓW, PRODUCENTÓW WRC, WRC 2, WRC 2 PRO ORAZ JWRC

 

Kolejna runda sezonu 2019 WRC za trzy tygodnie. Załogi będą rywalizować w ramach Rajdu Turcji.