ELMS: United Autosports #22 kończy sezon 2021 zwycięstwem
United Autosports/commons.wikimedia.org

ELMS: United Autosports #22 kończy sezon 2021 zwycięstwem

  • Dodał: Bartłomiej Woliński
  • Data publikacji: 24.10.2021, 18:50

W finałowym wyścigu sezonu 2021, pierwsze zwycięstwo w tym roku odniosła załoga United Autosports #22 w składzie: Phil Hanson, Jonathan Aberdein i Tom Gamble. Świetny wyścig zaliczył także zespół WRT #41, który po ciężkiej pracy wykonanej przez wszystkich trzech kierowców zakończył sezon 2021 drugą pozycją po starcie z piątego pola. Powody do zadowolenia sprawiła nam także ekipa Inter Europol Competition #13, która sezon 2021 zwieńczyła drugą pozycją w klasie LMP3.

 

Start i pierwsza godzina wyścigu

Jeszcze przed zgaszeniem czerwonych świateł oznaczających start wyścigu, w dalszej części stawki doszło do blokady kół pomiędzy autami GT. Sam start wyścigu był dość emocjonujący, pomimo tego iż nie przyniósł dramatycznych rozstrzygnięć. Sporo walki mogliśmy obserwować w klasie LMGTE, w której na prowadzenie wysunął się zespół Iron Lynx #80 atakujący z aż 7. pozycji startowej. Na drugie miejsce w klasie wskoczyła Sarah Bovy z żeńskiej ekipy Iron Lynx #83, również atakująca z drugiej części stawki LMGTE. Belgijka w fantastycznej walce wyprzedziła trzeciego François Perrodo w Ferrari AF Corse #88. Ostra walka o prowadzenie toczyła się również w klasie LMP3. United Autosports #2 nie ustępowało mocno napierającym na brytyjski zespół DKR Enginieering #2. Inter Europol Competition #13 po starcie z drugiego pola spadł za holenderską ekipę, utrzymując jednak stały kontakt z rywalami. Mateusz Kaprzyk prowadzący prototyp #14 zaliczył bardzo dobry start, awansując z 16. na 6. pozycję w swojej klasie. W głównej grupie LMP2 świetny start zaliczył również Robert Kubica, który po 15 minutach wyścigu przesunął się z 5 na trzecią pozycję wyprzedzając auto G-Drive #26United Autosports #22. Na czele stawki nadal znajdował się prototyp Cool Racing #37. Charles Milesi w ciągu pierwszego kwadransu wyścigu zdołał wypracować niemal 6 sek przewagi nad drugim Richardem Bradley’em z Algarve Pro Racing #24. Po niemal 30 minutach ścigania na torze po raz pierwszy pojawił się samochód bezpieczeństwa. Powodem był potężny wypadek prototypu 1 Aim Villorba Corse #18, połączony z utratą koła przez Memo Rojasa z zespołu Duqueine Team #30. Portugalczyk, wyjeżdżając z najszybszego zakrętu toru Algarve wprost na prostą startową, po prostu stracił lewe tylne koło w swoim samochodzie, co doprowadziło do niekontrolowanego poślizgu. Andreas Laskaratos prowadzący prototyp #18 próbując uniknąć zderzenia z autem LMP2 nie zmieścił się w torze i uderzył w barierę oddzielającą tor od wjazdu do alei serwisowej. Szczęśliwie Grekowi nic się nie stało i o własnych siłach opuścił mocno rozbity samochód zespołu 1 Aim Villorba Corse. O godzinie 14:42 na torze wywieszono czerwoną flagę wymuszoną potrzebą posprzątania miejsca wypadku i naprawy uszkodzonej bariery.

 

Restart wyścigu i zmiana lidera

O godzinie 15:05 wyścig został wznowiony. Kierowcy powrócili na tor za samochodem bezpieczeństwa, który zjechał do alei serwisowej po dwóch okrążeniach. Na kółku 29 do boksu na zmianę kierowców zjechali liderzy wyścigu – prototypy #37#24. W międzyczasie trzecie miejsce stracił Robert Kubica, który po restarcie dysponował nieco gorszym tempem od Phila Hansona w United Autosports #22. Drobne problemy dopadły także Cool Racing #37, które po powrocie na tor miało kłopot z zamknięciem drzwi od strony kierowcy. Alexandre Coigny’emu, który zastąpił w #37 Charlesa Milesi, udało się pozbyć problemu, ale Cool Racing na tej drobnej awarii stracił pozycję zarówno na rzecz #24 jak i #41. O 15:21 na zmianę kierowcy zjechał także prototyp WRT #41, za którego kierownicę Roberta Kubicę zmienił Yifei Ye. W trakcie pit stopów rozegrały się także zmiany liderów w klasach LMP3 LMGTE. Prototyp DKR Engineering #4 wyjechał od swoich mechaników bezpośrednio przed swoimi głównymi rywalami – United Autosports #2. W klasie GT na wirtualną drugą pozycję wskoczyło Ferrari AF Corse #88, które w końcu przeskoczyło przed żeńską ekipę Iron Lynx #83. Na półmetku rywalizacji w wyścigu prowadziły dwa prototypy United Autosports, #22 przed #32. Podium uzupełniał G-Drive #26, do którego na drugi stint zasiadł Franco Colapinto. Team WRT #41 podróżował na pozycji szóstej, bezpośrednio za Algarve Pro Racing #24. W klasie LMP3 prowadził Mathieu De Barbuat w aucie DKR Engineering #4. Podium uzupełniali United Autosports #2Inter Europol Competition #13. Drugi prototyp polskiej ekipy znajdował się na pozycji ósmej w swojej klasie. W grupie aut GT liderował Matteo Cressoni w Ferrari Iron Lynx #80 przed Proton Competition #93#77

 

Finałowe godziny wyścigu i niesamowita walka w LMGTE

W trzeciej godzinie wyścigu mogliśmy obserwować sporo ciekawej walki o prowadzenie w klasie LMGTE pomiędzy Iron Lynx #80, a Proton Compeition #93. Miguel Molina i Felipe Laser co chwila zmieniali się na pozycji lidera. To była pasjonująca i bezprecedensowa walka, w której żaden z kierowców nie dawał za wygraną. Zdarzyły się również drobne kontakty w klasie LMP2, które zakończyły się niegroźnymi obrotami oraz kilka przebitych opon. Do niegroźnego w skutkach, ale zupełnie niepotrzebnego zderzenia doszło także pomiędzy autem Inter Europol Competition #13Iron Lynx #83. Obydwa samochody otarły się o siebie i było to o tyle groźne, że zarówno #13 jak i #83 jechały na bardzo wysokich pozycjach w swoich klasach. Damska załoga Iron Lynx #83 została za to zderzenie ukarana karą driver through. Identyczną karę otrzymał polski zespół Team Virage #20, który został ukarany za nie przestrzeganie limitów toru. Po pokonaniu 130 okrążeń, jako pierwszy linie mety przekroczył Tom Gamble w aucie United Autosports #22. Podium ostatniego wyścigu sezonu 2021 uzupełnił drugi Team WRT #41 (+21.748) i trzecie Algarve Pro Racing #24 (+44.426).  W klasie LMP3 czwarte zwycięstwo w tym sezonie osiągnięte z rzędu zdobyła luksemburska załoga DKR Engineering #4 (123 okrążenia). Wyścig w Portimao okazał się fantastycznym zwieńczeniem sezonu dla załogi Inter Europol Competition #13. Polski team zakończył wyścig w Portugalii na drugiej pozycji w swojej klasie! (+15.033) Wielkie brawa dla Martina Hippe, Ugo De Wilde oraz Adama Eteki. Niestety tyle szczęścia nie miał drugi prototyp „piekarzy”. Auto #14 w składzie Mateusz Kaprzyk, Nicholas Pino oraz Patryk Krupiński, zakończyło ostatni wyścig sezonu 2021 na pozycji ósmej. Podium 4-godzinnej rywalizacji uzupełniło United Autosports #2 (+58.597). Walka w klasie LMGTE podczas ostatniej rundy sezonu była niezwykle wyrównana. Trzecie zwycięstwo w tym sezonie odniosła załoga Ferrari Iron Lynx #80. Po 4-godzinach rywalizacji podium uzupełnili Proton Competition #93 (+0.390) oraz damska załoga Ferrari Iron Lynx #83 (+7.719). Dla Rahel Frey, Sary Bovy oraz Michelle Gatting było to drugie podium w tegorocznym sezonie osiągnięte z rzędu.  

 

Pełne wyniki 4-godzinnego wyścigu w Portimao: https://live.europeanlemansseries.com/en/live

 

To już koniec sezonu 2021 w wykonaniu Europejskich Długodystansowych Mistrzostw Świata. Teraz przygotowujemy się do podsumowania tego fantastycznego sezonu i przeniesienia naszej uwagi na finałowy, podwójny weekend WEC w Bahrajnie, podczas którego w barwach High Class Racing udział weźmie Robert Kubica.

Bartłomiej Woliński – Poinformowani.pl

Bartłomiej Woliński

Student Dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Motorsportem pasjonuję się od 2007 r. W związku z moimi zainteresowaniami prowadzę także bloga i fanpage na Facebooku.