WRC: Neuville odpada, Tanak nowym liderem Rajdu Belgii
Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport

WRC: Neuville odpada, Tanak nowym liderem Rajdu Belgii

  • Dodał: Bartłomiej Woliński
  • Data publikacji: 20.08.2022, 18:55

Kolejny dzień Rajdu Ypres pełny był emocji. Na prowadzeniu tasowali się kierowcy Hyundaia, ale przed drugą pętlą kapitalne tempo odnalazł Thierry Neuville, który zdecydowanie wysunął się na pozycję lidera. Niestety drobny błąd pod koniec dnia wykluczył Belga z walki o zwycięstwo w domowym rajdzie.

 

Sobotnie doniesienia z Rajdu Belgii należy rozpocząć od Kalle Rovanpery. Fin po piątkowym dachowaniu powrócił na trasę rajdu i od razu wykręcił najlepszy rezultat na pierwszym porannym oesie. Niewiarygodny powrót po solidnym uderzeniu, które nie zachwiało pewnością siebie młodego Fina. Drugi sobotni odcinek specjalny, Dikkebus 1, będący jednocześnie 10. oesem rajdu został przerwany ze względu na dachowanie Craiga Breena. Załoga Forda Pumy zaliczyła podsterowny poślizg na trójkowym lewym zakręcie i wpadła w rów, kilkukrotnie koziołkując. Zarówno kierowca jak i pilot wyszli z incydentu cało i pomimo niewielkich uszkodzeń samochodu, doszło do małego pożaru, który szybko udało się opanować. Niestety dla Craiga BreenaPaula Nagle Rajd Ypres jest kolejną nieudaną imprezą w sezonie 2022. Irlandzki duet najwyższe miejsce w tym roku zajął w Rajdzie Sardynii, gdzie finiszował na drugiej pozycji. Załoga M-Sportu dobre rezultaty uzyskała także w Monte Carlo (trzecie miejsce) oraz Rajdzie Chorwacji (czwarte miejsce).

Sobotni poranek, to nie tylko kłopoty Breena, ale także jego pozostałych dwóch zespołowych kolegów. Adrien Fourmaux popełnił dokładnie taki sam błąd dokładnie w tym samym zakręcie co Craig Breen, który w przypadku Francuza nie miał jednak większych konsekwencji, z kolei Gus Greensmith również na OS10 wypadł z trasy i uszkodził lewe tylne zawieszenie. Problemy z samochodem zgłaszał także nowy lider rajdu, Ott Tanak. Estończyk narzekał na pracę skrzyni biegów oraz układu przeniesienia napędu w swoim Hyundaiu i20 Rally1. Na 11. odcinku specjalnym świetne tempo zaprezentował Thierry Neuville, który jeszcze nie do końca był zadowolony z czucia w aucie. Belg odzyskał jednak prowadzenie w domowej imprezie i zdecydowanie znalazł rytm w samochodzie, wygrywając kolejno OS11, OS12OS13. Niestety w trakcie 15. odcinka specjalnego, będącego ponownym przejazdem oesu Wijtschate, na lewym bardzo wolnym zakręcie, gdzie było mnóstwo brudu, Thierry po prostu ześlizgnął się z drogi, a auto ugrzęzło w rowie. Z pomocą kibiców belgijskiej załodze udało się wydostać z pułapki, ale kilka kilometrów później liderzy rajdu musieli zatrzymać się i wycofać z rywalizacji z powodu uszkodzeń auta. Wielkie rozczarowanie, na belgijskich oesach widać było, że Neuville jest bardzo szybki i bardzo chce ponownie wygrać w domowej imprezie.

Prowadzenie w rajdzie objął tym samym Ott Tanak, który wściekle walczył z Elfynem Evansem. Estończyk przed ostatnią próbą dnia dysponował zaledwie 6,3-sekundową przewagą nad kierowcą Toyoty. Na ostatnim odcinku Ott Tanak pojechał najszybciej z całej stawki, dokładając dodatkowe 1,9 sek. do swojej przewagi nad Evansem. Podium uzupełnia Esappeka Lappi (+1:09,8), a za plecami Fina o czwarte miejsce walczą Olivier Solberg oraz Adrien Fourmaux. Różnica pomiędzy zawodnikami wynosi 14,3 sek. Fourmaux natomiast zaliczył 20-sekundową karę za spóźnienie na punkt PKC przed OS15. Francuza na drodze dojazdowej zatrzymał duży tłok oraz problemy z lokalną policją. Załoga M-Sportu złoży apelację do sędziów, aby odzyskać stracony czas.

 

W klasie WRC2 prowadzenie utrzymuje Stephane Lefebvre. Francuski zawodnik w sobotę dołożył kolejnych pięć oeswocyh zwycięstw i nad drugim Andreasem Mikkelsenem dysponuje 21,4-sekundową przewagą. Podium uzupełnia Yohan Rossel (+1:00,4).

 

W niedziele rozegra się wielka walka o zwycięstwo w Rajdzie Ypres 2022. Kierowcy pokonają ostatnie cztery odcinki specjalne o łącznej długości ponad 51 kilometrów. Start rywalizacji o godzinie 8:43, finisz o 13:18.

Bartłomiej Woliński – Poinformowani.pl

Bartłomiej Woliński

Absolwent Dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Motorsportem pasjonuję się od 2007 r. W związku z moimi zainteresowaniami prowadzę także bloga i fanpage na Facebooku.