WRC: Thierry Neuville wygrywa w finale sezonu 2022
Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport GmbH / Austral

WRC: Thierry Neuville wygrywa w finale sezonu 2022

  • Dodał: Bartłomiej Woliński
  • Data publikacji: 13.11.2022, 11:55

Kierowca Hyundaia wygrał Rajd Japonii, który powrócił do kalendarza WRC, po dwunastu latach nieobecności. Podium finałowej rundy sezonu 2022 uzupełnili Ott Tanak oraz Takamoto Katsuta, który w domowej imprezie wykręcił znakomity rezultat. W klasie WRC2 rajd wygrał Gregoire Munster, ale podwójne mistrzostwo powędrowało w ręce Emila Lindholma.

 

Podczas finałowego dnia Rajdu Japonii kierowcy mieli do pokonania pięć odcinków specjalnych bez wizyty w serwisie. Dodatkowo prognozy pogody przewidywały, że na trasach może pojawić się deszcz, co dodatkowo komplikowało sprawę doboru odpowiednich opon. Otwierający trzeci etap rajdu odcinek Asahi Kougen 1 przebiegał jednak w suchych warunkach. Na 7,5-kilometrowej próbie najlepszy czas uzyskał Elfyn Evans, który zbliżył się do liderującego Neuville’a na 0,6 sek. Niestety już na kolejnym oesie Brytyjczyk złapał kapcia i stracił niemal 2 minuty, co definitywnie pozbawiło Evansa szans na dobry wynik w Rajdzie Japonii. 

 

- Prawdopodobnie pojechałem zbyt szeroko w prawym zakręcie. Opis był prawidłowy, ale nie dostałem komendy na tyle wcześnie na ile potrzebowałem, aby wyhamować samochód. Nie mogłem nic zrobić - tłumaczył po OS16 Elfyn Evans.

 

Zapowiadany deszcz dotarł na odcinki specjalne dopiero na dwa ostatnie oesy przed końcem imprezy. W takich warunkach jedynym kierowcą, który dysponował oponami deszczowymi był Craig Breen, który wygrał OS18. Korzystając z nieszczęścia Elfyna na trzecią pozycję w domowej imprezie awansował Takamoto Katsuta. Dodatkowe punkty na finałowym odcinku rajdu kończącego sezon 2022 powędrowały również w ręce Craiga Breena (+5 pkt), który ponownie wykorzystał swoje ogumienie na wilgotnej nawierzchni. Punktami za Power Stage podzielili się także: Mauro Miele, kierowca kategorii WRC2 (+4 pkt), Teemu Suninen, również rywalizujący w WRC2 (+ 3 pkt), Thierry Neuville (+2 pkt) oraz kolejny kierowca kategorii WRC2, Fabrizio Zaldivar (+1 pkt).

Zwycięzcą finałowej rundy sezonu 2022 został ostatecznie Thierry Neuville, który po problemach Evansa dysponował bezpieczną przewagą nad drugim w klasyfikacji Ottem Tanakiem (+1:11,1). Czołową trójkę skompletował Takamoto Katsuta (+2:11,3), który jako jedyny kierowca Toyoty pokonał rajd bez większych przygód. Dla Neuville’a zwycięstwo w Japonii jest drugim triumfem w sezonie 2022, którym przypieczętował trzecią pozycję w klasyfikacji generalnej sezonu. Belg ma za sobą rok pełen problemów, w którym prezentował jednak dobre tempo. Wicemistrzem tegorocznej kampanii, z niewielką przewagą nad zespołowym kolegą został Ott Tanak, a królewską koronę założył oczywiście Kalle Rovanpera.

 

- To wspaniałe uczucie. To nie był łatwy rok, ale kończymy go zwycięstwem pokazując dobre tempo przez cały weekend. To świetny sposób na zakończenie sezonu – powiedział po rajdzie Thierry Neuville.

 

- Dobrze jest stanąć na podium. Końcówka rajdu była niezwykle zdradliwa. Nie mieliśmy zbyt dobrej prędkości w dwóch ostatnich imprezach na asfalcie, ale tak czy inaczej wygraliśmy kilka wydarzeń i sporo razy gościliśmy na pudle. Zobaczymy co przyniesie przyszłość. Tak jak mówiłem wcześniej, nie mam kontraktu na przyszły rok. Wracamy do domu i zobaczymy w najbliższych tygodniach co się wydarzy – przekazał Ott Tanak.

 

- Ogromne podziękowania dla zespołu oraz wszystkich kibiców przy oesach i na dojazdówkach. Niestety moi koledzy z zespołu mieli wiele problemów. To była zdradliwa pogoda, ale jesteśmy na mecie – skomentował swój domowy występ Takamoto Katsuta.

Pełne wyniki Rajdu Japonii 2022: https://www.wrc.com/en/wrcplus/live-timing/

 

Pełne wyniki sezonu 2022: https://www.wrc.com/en/results-standings/championship-standings/seasons/championship-standings/season-2022/wrc/

 

W klasie WRC2 niesamowity sezon zaliczył Emil Lindholm. Fin dzięki trzeciej pozycji w Rajdzie Japonii przypieczętował mistrzowski tytuł w swojej klasie. Dodatkowo w jego ręce powędrowało także mistrzostwo w grupie kierowców WRC2 Junior, w której rywalizował również Miko Marczyk. Polski kierowca zakończył tę kategorię na znakomitej piątej pozycji, spośród 29 sklasyfikowanych załóg. Wicemistrzem sezonu 2022 w klasie WRC2 został Andreas Mikkelsen, który gdyby nie dwa wycofania się z rajdów i kiepski występ w Grecji, w której popełnił kosztowny błąd, prawdopodobnie cieszyłby się z mistrzowskiej korony. Podium sezonu 2022 powędrowało w ręce Kajetana KajetanowiczaMacieja Szczepaniaka. Polacy walczący o tytuł popełnili błąd już na drugim oesie Rajdu Japonii, kończąc swój udział w tej imprezie. Polacy ostatecznie do mistrza sezonu 2022 stracili 12 punktów. Dla KajtaMaćka był to jednak zdecydowanie udany sezon, który ukończyli przed wieloma fabrycznymi załogami, wielkie brawa i ściskamy kciuki za kolejny rok startów. Finałową rundę sezonu wygrał w klasie WRC2 luksemburski zawodnik, Gregoire Munster, dla którego jest to pierwsze zwycięstwo w tym sezonie. Podium Rajdu Japonii uzupełnił Teemu Suninen.

To był długi sezon, w którym wyłonił się być może nowy dominator Rajdowych Mistrzostw Świata, sezon, w którym stare wygi pokazały, że pomimo kilku dodatkowych lat na karku wciąż są piekielnie szybcy i mogą rywalizować z najmłodszymi i najbardziej utalentowanymi kierowcami młodego pokolenia. Sezon nowych samochodów hybrydowych, które prawdopodobnie staną się przyszłością rajdów i wreszcie sezon niesamowitych sportowych emocji, w szczególności dla polskich kibiców, który na swojego mistrza świata będą musieli poczekać przynajmniej kolejny rok. Wszyscy jednak liczymy, że w końcu się tego doczekamy, bo zarówno Kajto, jak i Miko z roku na rok stają się coraz szybsi i bardziej doświadczeni, już teraz pokazując, że są w stanie walczyć z najlepszymi kierowcami w swoich kategoriach i to bez wsparcia ogromnych fabryk. Do zobaczenia w sezonie 2023, który tradycyjnie otworzy styczniowy, magiczny Rajd Monte Carlo.

Źródło: pl.motorsport.com
Bartłomiej Woliński – Poinformowani.pl

Bartłomiej Woliński

Absolwent Dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Motorsportem pasjonuję się od 2007 r. W związku z moimi zainteresowaniami prowadzę także bloga i fanpage na Facebooku.