F1 - GP Abu Zabi: Verstappen i Bottas najszybsi w piątek

  • Data publikacji: 23.11.2018, 15:45

Max Verstappen osiągnął najlepszy czas okrążenia w trakcie pierwszej sesji treningowej - 1:38.491. Za plecami Holendra uplasował się drugi kierowca Red Bulla, Daniel Ricciardo (+0.454) oraz Valtteri Bottas z Mercedesa (+0.961). Robert Kubica, który zastępował Sirotkina w porannym treningu, odnotował ostatni, dwudziesty rezultat (+4.501). Popołudniowa sesja padła łupem Bottasa - 1:37.236. Drugą pozycję zajął Verstappen (+0.044), zaś trzecią Ricciardo (+0.192).

 

Tegoroczne GP Abu Zabi dla wielu osób związanych czy interesujących się Formułą 1 jest szczególną rundą sezonu. To właśnie tutaj, podczas wczorajszej konferencji prasowej, Claire Williams oficjalnie ogłosiła, że Robert Kubica będzie kierowcą wyścigowym zespołu z Grove w kampanii 2019. Polak po ośmiu latach przerwy powraca do ścigania. Poza tym zawody na Yas Marina będą ostatnią okazją dla Fernando Alonso, aby poczuć ducha rywalizacji w królowej sportów motorowych. Hiszpan po zakończeniu tego sezonu opuszcza Formułę 1, aby w przyszłym roku powalczyć w innych seriach wyścigowych, choć nie wyklucza powrotu w sezonie 2020. Z tego powodu na ten weekend Alonso przygotował specjalny kask. Ponadto bolid McLarena został pomalowany w barwy nawiązujące do kolorystyki występującej na kaskach dwukrotnego mistrza świata.

 

Zawody na torze Yas Marina są wyjątkowe także z innego powodu. Wyścig rozpoczyna się przy naturalnym świetle, natomiast kończy przy zapalonych jupiterach. W pierwszym treningu warunki do jazdy były idealne. Było ciepło, świeciło słońce. Podczas weekendu wyścigowego w Abu Zabi kierowcy mają do dyspozycji opony wykonane z hyper-miękkiej mieszanki, ultra-miękkiej, super-miękkiej oraz ogumienie przejściowe i deszczowe. W pierwszej sesji treningowej Robert Kubica zastąpił w bolidzie Williamsa Siergieja Sirotkina. Z kolei w Sauberze Charles Leclerc ustąpił miejsca Antonio Giovinazziemu.

 

Tradycyjnie, w pierwszych kilkunastu minutach porannej sesji treningowej na torze nie działo się zbyt wiele ciekawego. Kierowcy przejechali okrążenie instalacyjne, po czym powrócili do swoich garaży. Zespoły na torze Yas Marina testowały różne rozwiązania na przyszłoroczny sezon. Kierowcy Ferrari sprawdzali nowe przednie skrzydło, przygotowane w oparciu o nowe przepisy, które wejdą w życie, w sezonie 2019. Piątek pechowo rozpoczął się dla Marcusa Ericssona. Szwed, który po tym sezonie zwolni fotel etatowego kierowcy Saubera na rzecz Antonio Giovinazziego, stracił panowanie nad swoim samochodem i uszkodził przedni spojler bolidu.

 

Tymczasem kierowcy ustanawiali czasy okrążeń, podróżując na różnych oponach przeznaczonych do jazdy po suchej nawierzchni. Zawodnicy sprawdzali tempo oraz balans samochodu na określonych rodzajach ogumienia. Duże kłopoty kierowcy mieli z płynnym przejechaniem dwudziestego zakrętu. W tym miejscu zbyt szeroko wyjeżdżała spora grupa zawodników m.in. Fernando Alonso czy Sergio Perez. Esteban Ocon przez radio informował swojego inżyniera wyścigowego, że w momencie agresywnego pokonywania tego zakrętu, ulega degradacji betonowy krawężnik przylegający do tarki, która oddziela nawierzchnię toru od pobocza. Miało to wpływ na prowadzenie się bolidu w tym fragmencie toru i utrzymanie samochodu w optymalnej linii jazdy. Poza tym obiekt w Abu Zabi był jeszcze mało nagumowany, przyczepność była niska, co przyczyniło się do wyjazdów poza tor i blokowania kół.

 

Pierwszy trening padł łupem kierowców Red Bulla. Najlepszy czas okrążenia odnotował Max Verstappen. Holender pętlę toru Yas Marina pokonał w czasie – 1:38.491. Daniel Ricciardo stracił do swojego partnera zespołowego blisko pół sekundy (+0.454). Trzeci rezultat uzyskał Valtteri Bottas (+0.961) przed Lewisem Hamiltonem (+1.052). Wysoką, piątą lokatę zajął Esteban Ocon z Racing Point Force India (+1.611). Za plecami francuskiego kierowcy znalazł się Kevin Magnussen z Haasa (+1.744) oraz duet Ferrari – Raikkonen (+1.926) przed Vettelem (+1.962). Warto dodać, że kierowcy Mercedesa, w przeciwieństwie do pozostałych zawodników z pierwszej ósemki, swoje najlepsze rezultaty odnotowali na innych oponach niż hyper-miękkie. Bottas najszybsze okrążenie pokonał na super-miękkim ogumieniu, zaś Hamilton na ultra-miękkich gumach. Pierwszą dziesiątkę uzupełnił Carlos Sainz, reprezentujący Renault (+2.097) oraz drugi przedstawiciel teamu Haas, Romain Grosjean (+2.172). Robert Kubica zamknął stawkę, notując dwudziesty czas (+4.501). Krakowianin w pierwszym treningu przejechał dwadzieścia pięć okrążeń, skupiając się na testowaniu bolidu i sprawdzaniu nowych rozwiązań pod kątem sezonu 2019.  

 

PEŁNE WYNIKI PIERWSZEJ SESJI TRENINGOWEJ - GP ABU ZABI

 

Warunki w drugim treningu znacznie różniły się od tych, jakie panowały podczas pierwszej sesji. Temperatura toru spadła z czterdziestu trzech do trzydziestu stopni, wskutek zachodzącego słońca. Kierowcy mieli okazję sprawdzić, jak ich samochody będą spisywać się na torze Yas Marina, kiedy jest znacznie chłodniej. W popołudniowym treningu Robert Kubica oddał bolid Williamsa w ręce Siergieja Sirotkina, natomiast Charles Leclerc powrócił do kokpitu swojego Saubera.

 

Wraz z rozpoczęciem treningu, kierowcy pojawili się na torze, aby pokonać pomiarowe okrążenia i zarazem ocenić tempo bolidu na szybkich „kółkach”. Mimo usilnych starań organizatorów podczas przerwy między sesjami, dwudziesty zakręt toru Yas Marina nadal sprawiał sporo problemów kierowcom. Max Verstappen również miał przygodę w tej części toru, zakończoną wyjazdem na pobocze. Chwilę później zespół Red Bulla sprawdzał, czy nie doszło do uszkodzenia podłogi w bolidzie Holendra.

 

Na godzinę przed zakończeniem treningu, na czele wyników znajdował się Daniel Ricciardo – 1:38.582. Australijczyk na świeżym komplecie ultra-miękkich opon poprawił czas Valtteriego Bottasa o osiemnaście tysięcznych sekundy. Trzecie miejsce zajmował Max Verstappen (+0.260), zaś czwarte Hamilton (+0.501). Za plecami mistrza świata plasował się duet Ferrari. Kierowcy Red Bulla oraz Bottas swoje rezultaty odnotowali na ultra-miękkim ogumieniu, zaś Hamilton, Vettel oraz Raikkonen na super-miękkim.

 

Po próbach na „twardszych” mieszankach, przyszła pora, aby przejechać kilka szybkich okrążeń na oponach hyper-miękkich. Na tego typu ogumieniu najszybciej pętlę toru w Abu Zabi pokonał Bottas – 1:37.236. Tuż za Finem znalazł się Max Verstappen, z bardzo niedużą stratą do kierowcy Mercedesa (+0.044). Trzeci był Ricciardo (+0.192) przed Hamiltonem (+0.207), Raikkonenem (+0.225) oraz Vettelem (+0.333). Różnice między kierowcami trzech czołowych ekip pozostawały niewielkie. Lewis Hamilton wspominał zespołowi o problemie z prawidłowym funkcjonowaniem pedału gazu.

 

Końcowe fragmenty drugiej sesji treningowej upłynęły pod znakiem długich przejazdów, na różnych typach mieszanek opon, z mocno dotankowanymi samochodami. Kierowcy mieli problemy z degradacją ogumienia, i zarazem przyczepnością na torze. Kilku zawodników narzekało na grainig (ziarnienie opon). Wyniki do końca sesji nie uległy zmianie. W drugim treningu najlepszy czas wykręcił Bottas przed Verstappenem i Ricciardo. Czwarte miejsce zajął Hamilton. Za plecami Brytyjczyka uplasowali się kierowcy Ferrari. Siódmy rezultat odnotował Grosjean (+0.824) przed Hulkenbergiem (+0.994), Magnussenem (+1.082) oraz Oconem (+1.166).

 

PEŁNE WYNIKI DRUGIEJ SESJI TRENINGOWEJ - GP ABU ZABI